In de Tweede Wereldoorlog hebben verschillende geallieerde vliegtuigen een noodlanding op Texel gemaakt. Van één daarvan hebben we in het archief verschillende foto’s: de Spitfire X4712.
De piloot was Flying Officer John Hubert Lempriere Blount, geboren op 24 november 1919. Hij werd voor zijn optreden in de oorlog op 18 juli 1941 onderscheiden met het Distinguished Flying Cross (DFC).
Op 9 april 1941 steeg de toen 21-jarige Blount met zijn Spitfire op vanaf de basis Benson in Oxfordshire, Engeland. Hij was op een fotoverkenningsmissie naar Bremerhaven gestuurd... Onbewapend!
Rond het middaguur werd het vliegtuig van Blount geraakt door het boordgeschut van een Messerschmitt Bf 109. De piloot van dat toestel, Feldwebel Rudolf Mickel van Jagdgeschwader 1 (JG 1), was opgestegen vanaf vliegveld De Kooy en had de Spitfire ergens tussen Den Helder en De Koog op een hoogte van zo’n 6 km onderschept. De Spitfire van Blount raakte daarbij zo zwaar beschadigd, dat de Engelse piloot genoodzaakt was om een noodlanding te maken. Hij slaagde erin zijn toestel in polder Waalenburg aan de grond te zetten, in de buurt van de kruising Westerboersweg - De Staart.
Blount bleef ongedeerd maar de Spitfire ging na de landing vrijwel direct in vlammen op, wat ook op verschillende foto's is te zien. Het is niet bekend wat de oorzaak van de brand was; dit kan het gevolg zijn van de beschieting door de Messerschmitt, of dat de piloot het zelf heeft gedaan. Zijn toestel behoorde immers tot een Photo Reconnaissance Unit (PRU) en was niet uitgerust met wapens maar met speciale, hoogwaardige camera’s: F8/Zeiss hybrid camera’s.
Na de noodlanding werd John Blount direct krijgsgevangen gemaakt en zat een groot deel van de oorlog in het kamp Stalag Luft III, in de buurt van Sagan in de Duitse provincie Neder-Silezië (nu een deel van Polen). Dit kamp is later bekend geworden door de verfilming van de film "The Great Escape" uit 1963 met onder andere Steve McQueen in de hoofdrol.
Blount overleefde de oorlog en bleef tot 24 augustus 1965 in dienst bij de RAF. Daarna ging hij vliegen als ‘Captain of the Queen’s Flight’ voor de Engelse Koninklijke familie. Op 7 december 1967 raakte hij betrokken bij het tragische ongeluk met een Whirlwind helikopter nabij Brightwalton in Berkshire, Engeland. Samen met drie anderen kwam hij daarbij om het leven.
(Bron foto’s: Johann Melles en Maarten Noot).