Image

Texel en KLM

Al heel lang bestaat een warme band tussen Texel en KLM. Op 1 juli 1937, een paar dagen na de opening van het vliegveld in Eierland, ging de eerste lijndienst van start. Mede dankzij de opbloeiende economie werden alle verwachtingen voor ‘Lijn 523’ ruimschoots overtroffen. Uitgegaan was van drie vluchten per week, maar al snel werd iedere (werk)dag gevlogen.

Image

2.812 passagiers vervoerd

Alleen al in juli en augustus werden 2.812 passagiers vervoerd. Nadat de zomerdienst was verlengd tot 20 november, kwam het totaal voor 1937 zelfs uit op 3.349. Dat was nog exclusief het aantal passagiers dat meeging met een rondvlucht.

Opvallend was dat meer mensen van Texel naar Schiphol vlogen dan andersom. Kennelijk kwam een deel varend met TESO naar het eiland, om er met KLM weer vanaf te vliegen. Bijzondere passagiers waren in juli 1937 twee ramlammeren, die via Schiphol naar Eindhoven werden vervoerd.

Blauwe Texelaars

KLM gebruikte in het eerste jaar Fokker F.VIIa’s, al gauw Blauwe Texelaars genoemd. Vanaf 16 mei 1938 werd de Douglas DC-2 het standaardvliegtuig. De capaciteit groeide daardoor van negen naar veertien passagiers per vlucht.

Image

Fokker F.36

Een bezienswaardigheid was de komst vanuit Groningen van de viermotorige Fokker F.36 ‘Arend’, destijds het grootste vliegtuig van KLM. Maar liefst 1.800 belangstellenden stonden te kijken toen niet meer dan twee passagiers uitstapten. In totaal vervoerde KLM in de zomer van 1938 maar liefst 5.387 passagiers van Amsterdam naar Texel of omgekeerd.

Image
Image

Tweede Wereldoorlog

In 1939 wierp de Tweede Wereldoorlog z’n schaduw al vooruit. Eerst kwam er een fotografeerverbod voor het Texelse vliegveld. In een hoek van het terrein stond sinds eind maart een grote militaire hangaar en het was niet de bedoeling dat de legervliegtuigen werden vastgelegd.

Het vliegseizoen duurde maar kort. De spanningen tussen Duitsland en Polen escaleerden en de Nederlandse regering kondigde een algemene mobilisatie af. Omdat burgervliegeniers mogelijk onder de wapenen zouden worden geroepen, schrapte KLM enkele kleinere diensten, waaronder die tussen Schiphol en Texel. Toch werden in 1939 tussen beide plaatsen nog 2.863 passagiers vervoerd.

De lijndienst zou niet meer in ere worden hersteld. In 1940 belandde ook Nederland in de oorlog en na de bevrijding duurde het nog tot 1953 voordat het verwoeste vliegveld werd heropend. Regelmatige KLM-vluchten behoorden daarmee (voorgoed) tot het verleden.

Thema's in ons museum