Image

LUCHTVAART- &
OORLOGSMUSEUM TEXEL

Het Luchtvaart- & Oorlogsmuseum Texel richt zich op de geschiedenis van de luchtvaart en op de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog voor Texel. Fascinerende onderwerpen, waarover veel meer te vertellen is dan je in eerste instantie zou denken.

Texel heeft een hechte band met de luchtvaart. De historie van Texel International Airport gaat terug tot 1937, toen in polder Eierland vliegveld De Vlijt werd geopend. En al in 1917 was er op de zuidpunt van Texel een marinevliegkamp voor watervliegtuigen.

Imposant is de tentoonstelling over de periode 1940-1945. Een centrale rol daarin speelt de Russenoorlog, de dramatisch verlopen opstand van Georgische militairen in Duitse krijgsdienst. Deze veranderde Texel in april 1945 in ‘Europa’s laatste slagveld’. Uitgebreid aandacht is er daarnaast voor de Atlantikwall en de luchtoorlog boven Texel.
Image
Image
Image

Laatste nieuws

Uit het archief

20210927 Artikel Fokker Fours Lomt02050 Middel

Tegenwoordig hebben de vliegtuigen die op Texel landen over het algemeen geringe afmetingen, maar dat was in de jaren na...

Lees verder

Texel en de oorlog

Texel beleefde vijf relatief rustige oorlogsjaren. Tot de nacht van 5 op 6 april 1945, toen Georgische soldaten in Duitse krijgsdienst hun superieuren de keel afsneden en ons eiland het decor werd van ‘Europa’s laatste slagveld’. In Luchtvaart- & Oorlogsmuseum Texel vind je veel informatie over deze dramatische periode. Met ook veel aandacht voor de luchtoorlog die tussen 1940 en 1945 boven Texel werd uitgevochten.

De Atlantikwall

Vredig de oorlog door

De luchtoorlog boven Texel

De Russenoorlog

De Atlantikwall

De Atlantikwall

Maar liefst 550 bunkers liet Hitler bouwen om Texel te beschermen tegen de invasie van de Geallieerden. Ze maakten deel uit van de Atlantikwall, een meer dan 5.000 kilometer lange verdedigingslinie, die vanaf het noordwesten van Spanje langs de kusten van West-Europa tot het noordelijkste puntje van Noorwegen liep.
Vredig de oorlog door

Vredig de oorlog door

Het gaat te ver om te constateren dat Texel in de Tweede Wereldoorlog een paradijs was. Maar buiten de luchtgevechten was er weinig te merken van oorlogsgeweld, er was genoeg te eten en te drinken en vaak ook is geconcludeerd dat Hitler niet de meest fanatieke soldaten naar Nederlands grootste Waddeneiland had gestuurd. De verhoudingen met de bewoners waren over het algemeen vrij goed.
De luchtoorlog boven Texel

De luchtoorlog boven Texel

Zware bommenwerpers stegen in de Tweede Wereldoorlog op van vliegvelden in Groot-Brittannië om de grote steden en de oorlogsindustrie in Duitsland te bombarderen. Texel lag op de aanvliegroute en het witte Badhotel op een hoog duin bij De Koog was daarbij een bruikbaar baken. Vliegtuigen van de Amerikaanse USAAF vlogen vooral overdag, die van de Britse RAF in het donker.
De Russenoorlog

De Russenoorlog

Texel staat bekend als ‘Europa’s laatste slagveld’. Georgische soldaten in Duitse krijgsdienst en hun superieuren vochten in de laatste weken van de Tweede Wereldoorlog een bloedige strijd uit, op het eiland bekend geworden als de Russenoorlog. Vele honderden doden en gewonden en een enorme materiële schade waren het gevolg.
previous arrow
next arrow

Texel en de luchtvaart

Texel heeft een hechte band met de luchtvaart. De historie van Texel International Airport gaat terug tot 1937, toen in polder Eierland vliegveld De Vlijt werd geopend. En al in 1917 was er op de zuidpunt van Texel een marinevliegkamp voor watervliegtuigen.

Marinevliegkamp De Mok

Vliegveld De Vlijt

Texel en KLM

Marinevliegkamp De Mok

Marinevliegkamp De Mok

De geschiedenis van de Texelse luchtvaart begint niet in 1937 met vliegveld De Vlijt, maar gaat terug tot zelfs ruim een eeuw geleden. Op 21 augustus 1917 opende de Marine Luchtvaart Dienst (MLD) aan de zuidkant van het eiland marinevliegkamp De Mok.
Vliegveld De Vlijt

Vliegveld De Vlijt

Texel beschikt sinds 1937 over een eigen vliegveld. De aanleg was te danken aan de KLM, die ons eiland als een mooie uitbreiding van het binnenlandse luchtvaartnetwerk zag. De Vlijt, zoals het vliegveld in die jaren heette, was direct al behoorlijk populair. ’s Zomers waren er dagelijks meerdere vluchten tussen Schiphol en Texel. Deze duurden niet langer dan een halfuur. Wie het zich kon veroorloven, bespaarde daarmee aanzienlijk op z’n reistijd.
Texel en KLM

Texel en KLM

Al heel lang bestaat een warme band tussen Texel en KLM. Op 1 juli 1937, een paar dagen na de opening van het vliegveld in Eierland, ging de eerste lijndienst van start. Mede dankzij de opbloeiende economie werden alle verwachtingen voor ‘Lijn 523’ ruimschoots overtroffen. Uitgegaan was van drie vluchten per week, maar al snel werd iedere (werk)dag gevlogen. Alleen al in juli en augustus werden 2.812 passagiers vervoerd.
previous arrow
next arrow

Nieuws

Onze nieuwsbrief

Wij brengen regelmatig nieuwsbrieven uit en versturen deze per e-mail aan donateurs en andere geïnteresseerden. Hieronder ziet u 2 recente exemplaren.
December20

December20

Juni21

Juni21