Image

Vliegveld De Vlijt

Texel beschikt sinds 1937 over een eigen vliegveld. De aanleg was te danken aan de KLM, die ons eiland als een mooie uitbreiding van het binnenlandse luchtvaartnetwerk zag. De Vlijt, zoals het vliegveld in die jaren heette, was direct al behoorlijk populair. ’s Zomers waren er dagelijks meerdere vluchten tussen Schiphol en Texel. Deze duurden niet langer dan een halfuur. Wie het zich kon veroorloven, bespaarde daarmee aanzienlijk op z’n reistijd.

Image

Houten stationsgebouw

Vliegveld De Vlijt was een vrijwel vierkant terrein, van ongeveer 600 bij 600 meter. Het was voorzien van een houten stationsgebouw, waar de passagiers tijdens het wachten ook een kopje koffie konden krijgen. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog kreeg De Vlijt voor een deel een andere bestemming en vond ook de militaire Luchtvaartafdeling er een plaats.

Image

1940

In de meidagen van 1940 werden zoveel mogelijk vliegtuigen buiten het vliegveld opgesteld, om ze voor beschietingen door de vijand te behoeden. Veel succes had dat plannetje niet, want de Duitsers slaagden erin de meeste toestellen in brand te schieten. Na de capitulatie nam de bezetter De Vlijt in beslag.
Image
Image

Grote maquette

In 1941 werden er jachtvliegtuigen gestationeerd en werd het terrein uitgebreid met verharde startbanen. Maar toen de Duitsers in het defensief werden gedwongen, maakten ze het vliegveld onklaar, zodat de Geallieerden er niet konden landen. Na de bevrijding duurde het tot 1953 voordat De Vlijt voldoende hersteld was om weer in gebruik te nemen.

In het Luchtvaart- & Oorlogsmuseum Texel is een grote maquette van De Vlijt te zien die de situatie van kort voor de Tweede Wereldoorlog weergeeft. Daarnaast wordt de geschiedenis van het vliegveld in beeld gebracht met foto’s, modellen en uiteenlopende voorwerpen.

Thema's in ons museum