Het Luchtvaart- & Oorlogsmuseum Texel heeft van het Aviodrome een Saab Safir in bruikleen gekregen. Dit type vliegtuig kwam na de heropening regelmatig op het Texelse vliegveld.
De Saab Safir – in de kleuren van de Rijksluchtvaartschool en met de registratie PH-RLN – is een eenmotorig lesvliegtuig met een intrekbaar landingsgestel. Dit exemplaar heeft drie zitplaatsen, er zijn ook uitvoeringen als vierzitter.
De ontwikkeling van de Safir begon in 1944 in Zweden, kort nadat ontwerper A.J. Andersson was teruggekeerd uit Duitsland. Daar had hij de geheel houten Bücker Bü 181 Bestmann ontworpen. Hoewel de Safir van metaal was, vertoonden beide toestellen veel overeenkomsten.
De Safir werd door Saab AB in Linköping gebouwd en maakte op 20 november 1945 z’n eerste vlucht. De productie kwam langzaam op gang, vooral wegens het gebrek aan orders. De markt werd op dat moment overspoeld door lesvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. De Nederlandse Rijksluchtvaartschool bestelde in 1950 acht machines met registraties PH-UEA t/m PH-UEH (type 91A).
Toen Saab steeds meer werk kreeg, onder meer door een order van 75 Safirs voor de Zweedse luchtmacht, werden opdrachten uitbesteed aan de Nederlandse vliegtuigbouwer De Schelde in Dordrecht. Uiteindelijk zouden 203 Safirs in Zweden worden gebouwd en 120 in Nederland. In 1954 verkocht De Schelde zijn afdeling vliegtuigbouw aan Fokker en stopte de bouw van Safirs in Nederland.
Blijkbaar bevielen de vliegtuigen van Saab de Rijksluchtvaartschool goed, want in 1959 werden nieuwe Safirs besteld in Zweden, 23 in totaal. Ze kregen de registraties PH-RLA, PH-RLB, etc. De PH-RLN in het Luchtvaart- & Oorlogsmuseum Texel is er dus een uit deze serie.
Deze Safir werd in het Nederlandse luchtvaartregister ingeschreven op 17 februari 1960 en op 28 augustus 1979 doorgehaald, waarna het airframe werd gebruikt voor lesdoeleinden. In 2013 werd het toestel naar Hoogeveen gebracht, met het idee het weer luchtwaardig te maken. Daar is echter van afgezien en de PH-RLN is nog datzelfde jaar naar het Aviodrome gebracht.
De technische gegevens: