Overal in de wereld gebeuren af en toe ongelukken met vliegtuigen, zo ook op Texel.
Van neusstandjes, tot noodlandingen en crashes, het museum heeft er een behoorlijke collectie foto's en documenten van. Hieronder wordt een aantal van de ‘minst extreme ongelukjes' beschreven, met enkele Cessna’s in dit geval, die ‘op hun neus’ terecht kwamen.
Op 11 juni 1978 kwam de Cessna F172N Skyhawk met de registratie PH-MIR van de Vliegclub Schiphol op zijn neus terecht op de Texelse grasmat. Het toestel raakte daarbij beschadigd aan de propeller en de motor. Van de twee mannen aan boord raakte gelukkig niemand gewond.
Tijdens de landing kwam de piloot nogal laag aanvliegen en verzuimde daarbij wat gas te geven, zodat het toestel zo’n twintig meter vóór een sloot, op de grens van het vliegveld, al aan de grond kwam. Daardoor raakte het neuswiel het talud aan de overkant van de sloot en brak af. De Cessna schoof nog een eindje door en dook uiteindelijk met zijn neus naar beneden op de grasmat. En tja, propellers zijn er nu eenmaal niet voor gemaakt om zich in de grond in te graven en de propellerbladen werden dan ook meteen ‘voorzien’ van kromme uiteinden.
Twee dagen later raakte nog een Cessna beschadigd waarbij de propeller werd verbogen. Dit toestel, de Cessna F150L afkomstig van vliegveld De Kooy met registratie PH-KDC, werd bestuurd door een leerling. Tijdens de landing maakte hij een afwijking naar links en dat corrigeerde hij niet helemaal goed. Door aan de verkeerde kant 'ietsje te hard' bij te remmen draaide het toestel en dook het met de neus voorover.
Op Texel zijn neusstandjes overigens al eerder voorgekomen: in 1971 stond er ook een toestel op zijn neus.
De Cessna F172F met registratie PH-MID was op 7 september van dat jaar in eenzelfde nogal vervelende positie terecht gekomen. Het toestel was sinds één dag in eigendom van M.J.M. Duijvestijn uit Twello, en dat was dus een slecht begin voor de onfortuinlijke eigenaar! Tijdens een nogal harde landing, waarbij het toestel meerdere malen 'opsprong', brak de gehele neuswielconstructie en kwam de Cessna uiteindelijk op zijn neus tot stilstand. Op 15 januari 1973 verwisselde het toestel van eigenaar en kwam het in handen van Bob Rienks (Paracentrum Texel).
Een volgende keer meer over noodlandingen. Foto’s: Joop en Ed de Bruijn