Tegenwoordig hebben de vliegtuigen die op Texel landen over het algemeen geringe afmetingen, maar dat was in de jaren na de opening van het vliegveld op 26 juni 1937 wel anders. In het museumarchief hebben we behoorlijk veel foto’s uit die tijd waarop enkele imposante toestellen staan.
Zo waren de Fokkers F.XXII en F.XXXVI grote viermotorige vliegtuigen die ook op Texel zijn geweest. Deze toestellen (o.a. in gebruik bij de KLM) hadden uiteraard de gebruikelijke Nederlandse PH-registratie maar waren ook voorzien van vogelnamen zoals Arend, Papagaai, Roerdomp etc. De laatste letter van de registratie gaf de eerste letter aan van de naam van de vogel; Zo had de Fokker F.XXXVI PH-AJA de naam "Arend” en de Fokker F.XXII PH-AJP de naam "Papegaai".
In meerdere opzichten was de F.XXXVI een bijzonder toestel, er is er maar één van gebouwd, voor de KLM. Het was in die tijd het grootste passagierstoestel van Fokker en kon 32 passagiers vervoeren. Ter vergelijking: de Airbus A380-800, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld kan in een all-economy configuratie 853 passagiers meenemen.
De F.XXXVI is overigens niet lang in gebruik geweest; het kwam in 1935 in dienst bij de KLM maar werd vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, samen met twee Fokker F.XXII toestellen, verkocht aan Scottish Aviation. Op 21 mei 1940, het toestel vloog toen bij de Royal Air Force, crashte de F.XXXVI bij de start vanaf vliegveld Prestwick en hoewel er geen gewonden vielen was het toestel ‘total loss’. Dat betekende meteen het einde van het Fokker F.XXXVI tijdperk.
Dat beide Fokker vliegtuigen niet klein waren kunnen we aflezen aan onder andere de spanwijdte van de vleugels. Bij de F.XXII was dit 30 meter en bij de F.XXXVI 33 meter.
Het grootste naoorlogse passagiersvliegtuig wat Fokker heeft gebouwd, de Fokker 100, heeft een spanwijdte van 28 meter. Die lengte van 30 of 33 meter is dus op zich niet zo bijzonder, maar het vleugeloppervlak van beide toestellen was wel van een andere orde. De Fokker 100 heeft een vleugeloppervlak van zo'n 93 m2, maar dat was bij de oude Fokkers ‘ietsje’ meer. bij de F.XXII was dit 130 m2 en bij de F.XXXVI zelfs 172 m2.
Tot slot nog wat laatste getalletjes. het leeggewicht van de F.XXII was zo'n 8600 kg en van de F.XXXVI ca. 9900 kg en deze toestellen konden toen "gewoon" landen op de Texelse grasmat! Nu mag dit van overheidswege niet meer.