Ze hebben op het vliegveld nog nooit een landing gemaakt, maar toch hebben er straaljagers gestaan. Deze kwamen niet vliegend, maar per oplegger! Het LOMT heeft veel foto’s van één van deze toestellen, dat bij de meeste Texelaars wel bekend zal zijn: een Starfighter F-104G van de Koninklijke Luchtmacht. Dit toestel heeft ongeveer eenentwintig jaar op het vliegveld gestaan, waarvan circa zes jaar bij de ingang.
De Starfighter had als registratie D-8266 en kwam op 9 september 1964 ‘in dienst’ en ging op 9 november 1984 ‘uit dienst’. Het toestel werd vervolgens door het ministerie van Defensie in april 1989 aan Texel Airport uitgeleend waar het tot 16 november 2004 op het vliegveld was te zien. Daarna werd het toestel verplaatst naar de ingang van het vliegveldterrein, waar het tot in 2010 fungeerde als 'poortwachter'.
Sovjetontwerp
De D-8266 was niet de enige straaljager die de Texelse grasmat onder de wielen heeft gehad. In 1992 kreeg het gezelschap van een toestel van Sovjetontwerp, een Mikoyan-Gurevich 17 of kortweg Mig-17. Het toestel was in Polen gebouwd, raakte op den duur verouderd, werd afgestoten en opgevolgd door de Mig-19. Een autohandelaar in Duiven kocht een paar van die oude Migs met het idee om ze later weer te verkopen. Eén ervan werd tijdelijk op het vliegveld ‘geparkeerd’, omdat de Texelse luchthavendirectie het wel aardig leek om de Mig samen met de Starfighter op één locatie bij elkaar te hebben.
Kunstobject
Behalve de Starfighter op Texel waren er in Nederland wel meer die in bruikleen waren afgestaan door het ministerie van Defensie. Een ‘bekende Starfighter’ was bijvoorbeeld het toestel dat bij kunstenares Marte Röling als kunstobject in de tuin stond!
Teruggehaald
In een periode van bezuinigingen besloot Defensie dat alle uitgeleende Starfighters in Nederland teruggehaald moesten worden. Het beheer zou teveel mankracht en tijd, en dus geld, kosten. De toestellen werden opgehaald door de bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht en ook de Starfighter op Texel ontkwam niet aan de ‘ontmanteling’. Op 22 september 2010 was het zover. Er kwam een grote oplegger van de Luchtmacht naar het eiland die overigens de verkeerde route naar het vliegveld had gekozen en zich, vanwege zijn lengte, nog bijna vast reed in De Koog…
Uiteindelijk werd het vliegveld ‘gevonden’ en na een half dagje sleutelen kon de Starfighter worden opgeladen om vervoerd te worden naar Soesterberg.
Foto’s: Jan Nieuwenhuis