Tijdens de opstand van de Georgiërs had vlootaalmoezenier Theo Pieper ongelooflijk veel geluk…

Theo Pieper werd geboren op 13 januari 1912 in Münster en als vlootaalmoezenier was hij belast met de gees-telijke zorg voor de rooms-katholieke Duitse militairen in Den Helder en omgeving.
In die hoedanigheid maakte hij in de week na Pasen 1945, samen met vlootpredikant Edmund Haake, een religieuze dienstreis naar alle Duitse batterijen op Texel. Daarbij bezochten ze ook het bunkercomplex 'Texla' waar een Paasdienst werd gehouden voor de Duitse militairen. Beide mannen namen in de avond van 5 april hun intrek in hotel 'De Lindeboom'...

In de nacht van 5 op 6 april hoorden zij aanhoudend geweervuur en kwamen er al snel achter dat de Georgiërs op het eiland in opstand waren gekomen.
De Georgiërs wisten dat er in hotel De Lindeboom Duitse militairen aanwezig waren en in de loop van de och-tend eisten zij dat ze zich zouden overgeven omdat anders het hotel opgeblazen zou worden. Na onderhande-ling tussen de Duitsers en de Georgiërs door Johan Duinker, drukker, boekhandelaar en redacteur van de Texelse Courant, besloten de Duitse militairen zich over te geven in de veronderstelling dat ze krijgsgevangen zouden worden gemaakt.

De toen 33-jarige Theo Pieper had de onderhandelingen niet afgewacht en was rond 07.00 uit de De Linde-boom ontsnapt via een steeg achter het hotel naar de Warmoesstraat. Daar werd hij echter door een Georgiër ontdekt die hem naar 'Texla' overbracht, waar hij in een bunkertje gevangen werd gezet. In de namiddag werd hij door Duitse troepen bevrijd omdat de Georgiërs hem waren "vergeten". Voor de overige Duitsers die in het hotel aanwezig waren, waaronder Edmund Haake, zou het dramatisch aflopen. Ook zij werden naar 'Texla' ge-bracht en zonder vorm van proces gefusilleerd…

Pieper, die net als Haake een fervent tegenstander was van het nationaalsocialisme, legde na de oorlog zijn geestelijk ambt neer, werd godsdienstleraar en trouwde met Trude Niehoff met wie hij een gezin stichtte. Hij is later nog vaak op Texel geweest en logeerde dan in De Koog. Op 20 januari 1988 overleed hij op 76-jarige leeftijd en werd begraven op het Katholischer Friedhof in Lüdenscheid.

Tekst: Jan Nieuwenhuis
Luchtvaart- en oorlogsmuseum Texel

Er zijn in het verleden al behoorlijk wat bijzondere vliegtuigen op het Texelse vliegveld geland, waaronder ook enkele fraai gerestaureerde grote toestellen uit de Tweede Wereldoorlog, zoals de Amerikaanse B-17 bom-menwerper met de bijnaam Flying Fortress (vliegend fort).

Tijdens de Texel airshow van augustus 1986 gaf bijvoorbeeld de B-17G "Sally B”, acte de présence. Een nog be-roemder toestel, tenminste in naam, was een B-17 die tijdens de Texel Airshow in 1995 op de Texelse grasmat kon worden bewonderd.

De B-17 was voorzien van de registratie (4)1-24485, de squadron code 'DF' en de letter 'A', en dat zal niemand waarschijnlijk iets zeggen. De naam die de bommenwerper had gekregen, "Memphis Belle", is wellicht beter bekend...
Het toestel behoorde in de Tweede Wereldoorlog tot de 91st Bombardment Group en was de eerste B-17 die 25 bombardementsvluchten naar Duitsland had voltooid. Het was toen gebruikelijk dat de bemanning daarna met hun toestel terug kon keren naar de Verenigde Staten, zo ook de “Memphis Belle”.

Het toestel heeft na terugkomst in 1944 model gestaan voor een documentaire (propaganda)film over de B-17, een film die in 2001 vanwege zijn belangrijk culturele en historische betekenis werd toegevoegd aan de Ame-rikaanse National Film Registry! In 1990 stond de “Memphis Belle” model voor een Brits-Amerikaanse speel-film met de naam, hoe kan het ook anders, "Memphis Belle".

Het toestel op Texel was overigens niet de originele "Memphis Belle" want die was na veel omzwervingen en verwaarlozing in de jaren na de oorlog niet meer in staat om te vliegen, en dus ook niet geschikt voor gebruik in de speelfilm. Uiteindelijk is de bommenwerper na een jarenlange restauratie beland in het National Muse-um of the United States Air Force in Dayton, Ohio, waar het op 17 mei 2018 voor het eerst weer aan het pu-bliek werd getoond.
Voor de film zijn in totaal vijf andere B-17's gebruikt als stand-in voor de "Memphis Belle", en de B-17 die op Texel te zien was behoorde tot één van die vijf toestellen, evenals de aan het begin van dit artikel genoemde "Sally B".

 

Tekst: Jan Nieuwenhuis
Luchtvaart- en oorlogsmuseum Texel

Als vliegtuigen op Texel landen, dan is het uiteraard de bedoeling dat de landingsbaan van het vliegveld wordt gebruikt … maar soms wordt er noodgedwongen, door "bijzondere omstandigheden", een andere locatie gekozen ... Dat gebeurde op 18 december 1970 toen een MBB HFB-320 Hansa Jet van General Air, een buiklanding moest maken op zandplaat De Hors.

Het circa één jaar oude toestel met de registratie D-CIRO vertrok zonder passagiers vanaf luchthaven Hamburg-Fuhlsbüttel (EDDH) in Duitsland, voor een testvlucht naar de luchthaven van Köln/Bonn (EDDK). Het was daarbij de bedoeling om een aantal passagiers op te halen die in Parijs een contract zouden gaan ondertekenen met Airbus.
Toen het toestel in de buurt van Keulen vloog, raakte de brandstofpomp van de rechtermotor defect, die daardoor uitviel. Gevolg was dat het elektrische systeem het begaf waarbij onder andere de radio- en navigatieapparatuur werd uitgeschakeld. Piloot Klaus Klappstein en zijn co-piloot Knut Diederich Bartels wisten echter het toestel weer onder controle te krijgen en ze klommen daarbij tot boven de wolken naar een gebied met weinig luchtverkeer. Vrijwel geheel Duitsland en Nederland was in de mist gehuld en daarom werd besloten om, met behulp van een noodkompasje, een noordwestelijke koers aan te houden. De bedoeling was om de Noordzee te bereiken waar eventueel een noodlanding gemaakt zou kunnen worden; beide piloten gingen er vanuit dat er boven de Noordzee genoeg zicht zou zijn.

Na ongeveer een half uur vliegen zag men tussen de wolken door de contouren van een eiland, wat later Texel bleek te zijn. Omdat men geen luchthaven kon ontdekken werd er voor gekozen om een buiklanding op het strand te maken, die zonder al te veel problemen verliep. Co-piloot Knut Diederich Bartels bezeerde daarbij wel  zijn rug, maar achteraf bleek dit bij controle in het ziekenhuis niet bijzonder ernstig te zijn.
Tijdens de berging constateerde men dat het toestel flink beschadigd was geraakt aan de onderkant. De Hansa Jet is later via de haven van Oudeschild met het schip 'Hester' uit Harlingen afgevoerd en werd uiteindelijk 'total loss' verklaard; Het toestel is dus niet oud geworden…

Tekst: Jan Nieuwenhuis
Luchtvaart- en oorlogsmuseum Texel

Op 31 oktober 1941, vandaag 83 jaar geleden, crashtte in de Waddenzee een paar kilometer uit de kust van polder de Eendracht, een Engelse bommenwerper van het type Whitley. Het toestel van het RAF squadron 51 met de registratie Z9141 was op de terugweg van een bombardementsvlucht naar Hamburg, maar werd rond 23.50 boven de Waddenzee neergeschoten door een Duitse nachtjager gevlogen door Oberleutnant Paul Gildner, die daarmee zijn 19e slachtoffer maakte.

Van de 5 bemanningsleden, de Engelsman Eric Arthur Barsby (piloot), Engelsman Jack Harris Knight (waarnemer), Canadees Vincent Sature (schutter), Nieuw-Zeelander Stanley David Steel (2e piloot) en de Canadees Eric Warburton (marconist/schutter) overleefde niemand de crash en zij werden begraven op het kerkhof in Den Burg.

Schutter Vincent Sature is trouwens een beetje een verhaal apart… Hij was geen geboren Canadees maar werd op 11 February 1904 geboren in Lask, Polen met de naam Saturnin Korzydłowsk; Hij emigreerde zonder zijn ouders naar Canada waar hij aankwam op 17 september 1926 en in 1937 kreeg hij het Canadese staatsburgerschap. Hij gebruikte toen de naam Vincenty Saturnin Korzydłowski wat hij later veranderde in Vincent Sature. Het is niet helemaal bekend waarom hij dit deed, maar het zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat zijn Poolse naam door de Canadezen moeilijk was uit te spreken!

Van de overige bemanningsleden is ook redelijk veel bekend omdat de in april van dit jaar overleden museumvrijwilliger Bram van Dijk in het verleden verschillende familieleden heeft weten te traceren.

Het is verder best wel bijzonder te noemen dat er nog iets is terug te vinden van het toestel… Veel materiaal was namelijk schaars na de oorlog en daarom werd door de Texelaars het aluminium van neergestorte vliegtuigen zoveel mogelijk van het wad afgehaald. Agrariër Karel Roeper wist zo ook materiaal van de Whitley te bemachtigen en omdat hij van knutselen hield maakte hij daar onder andere speelgoed van. Een poppenhuis wat hij maakte van aluminium en glas van het toestel voor zijn dochter Hilly Roeper­Oosterhof, is te zien in het museum.

Tekst: Jan Nieuwenhuis
Luchtvaart- en oorlogsmuseum Texel

In mei dit jaar kregen we in het museum de vraag of wij in het archief informatie hebben over Annestatius Fran-ciscus {Frans} Jorna die in mei 1945 op Texel zou zijn overleden. Het verzoek om gegevens was afkomstig van een achternicht van hem…

Zij had zelf wel wat informatie, maar kon er niet achter komen wanneer hij precies naar Texel zou zijn verhuisd, of hij daar werkzaam is geweest en wat de reden was van zijn overlijden. In het museumarchief was ook geen ant-woord te vinden op deze vragen en daarom hopen wij dat iemand daar iets meer over weet.

Het volgende is bekend:
Frans werd geboren op 5 juli 1887 in Dantumadeel [FR] als zoon van Anne Jorna en Johanna van der Geest. Van mei tot september 1904 werkte hij als kelner in hotel Vastert in Oldenzaal [GD] en vertrok vervolgens naar Dokkum [FR]. Op 13 januari 1909 staat hij ingeschreven in de gemeente Roermond [LB] maar op 9 maart van datzelfde jaar is hij weer teruggekeerd naar zijn geboorteplaats. In de jaren daarna moet hij naar Frankrijk zijn vertrokken, want in 1913 runde hij in het Franse Chamonix een hotel. Daar ontmoette hij Martha Augusta Simond, de vrouw met wie hij in mei 1914 trouwde. Ze kregen twee kinderen, zoon Leon Alfred en dochter Suzanne Johanna, maar het huwelijk hield geen stand en werd ontbonden. Frans zou alleen zijn teruggekeerd naar Nederland, maar het is onbekend wanneer dat was en waarom hij op Texel terecht kwam.

Frans overleed op 14 mei 1945 en werd op de Rooms-katholieke begraafplaats in Den Burg begraven. Het graf stond op een bepaald moment op de nominatie om geruimd te worden, maar omdat het bij de Oorlogsgraven-stichting bekend stond als oorlogsgraf werd hij uiteindelijk herbegraven op het Nationaal Ereveld Loenen.

De reden van overlijden is onzeker en op documenten van de Oorlogsgravenstichting staat als doodsoorzaak 'on-bekend'. Verschillende bronnen laten echter verschillende redenen zien, waaronder dat hij zou zijn omgekomen tijdens de Georgische Opstand en een bron geeft aan dat hij zou zijn gefusilleerd!

Mocht iemand een antwoord weten op de vragen in dit artikel dan hoor ik dat graag via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Tekst: Jan Nieuwenhuis
Luchtvaart- en oorlogsmuseum Texel

Pagina 1 van 9

Thema's in ons museum

Luchtvaart- & Oorlogsmuseum Texel

Postweg 126
1795 JS
De Cocksdorp (Texel)
Tel: 0222-311689

Openingstijden

In 2025 open vanaf dinsdag 15 april tot en met zondag 26 oktober.
Open di. t/m zo. van 10-17u. Maandag gesloten.

  • Tickets zijn aan de balie verkrijgbaar, reserveren is niet nodig
  • Volwassenen € 8,00
  • Kinderen van 6 t/m 12 jaar € 5,00
  • Voor groepen gelden kortingen, zie hieronder

HOND MEE?

Helaas, honden mogen niet mee het museum in.
Hulphonden mogen wel mee naar binnen.

3D AUDIOTOUR BUNKER DE VLIJT

  • Iedere woensdag t/m zaterdag om 11:00 uur en om 15:00 uur.
    Op zondag alleen om 15:00 uur.
  • Uitsluitend voor volwassenen, vanaf 13 jaar
  • Tijdsduur maximaal een uur inclusief de wandeling heen en terug
  • Reserveren is niet mogelijk, de capaciteit is beperkt
  • Wees ruim van tevoren aanwezig voor uitleg

Samen met een medewerker van het museum wandelt u naar de bunker tegenover het museum. In de bunker wordt u meegenomen in de gesprekken welke daar gedurende de 2 meest cruciale dagen van de Georgische Opstand werden gevoerd. Verder vertelt Jetty Bakker in een tijdlijn haar herinneringen aan de oorlog op Texel en over haar werkzaamheden voor de Georgiërs. Vooraf ontvangt u een toelichtende hand-out met een beschrijving van de penibele omstandigheden waarin de Georgische soldaten zich gedurende die dagen bevonden. De 3D audiotour kan zowel in het Nederlands, Duits als in het Engels worden gedaan.

GROEPEN

Wilt u met een groep (vanaf 12 personen) ons museum bezoeken? Dan stellen wij het op prijs als u reserveert via groepen@lomt.nl. Daarbij kunt u ook aangeven of u een rondleiding wenst.

Social media

Image

Neem contact met ons op

Invalid Input
ANBI
Image

Meer informatie

ANBI
Copyright LOMT.nl - Website door WEBJONGENS i.s.m. Zilte Zaken