Helikopters zijn regelmatig te zien in het Texelse luchtruim, dus dat is niet zo bijzonder. Er is echter één helikopter die onder andere door zijn karakteristieke geluid en uiterlijk toch wel tot de verbeelding spreekt... De Boeing CH-47 Chinook.

Van het toestel hebben we verschillende foto's in het archief, waarvan de oudste is gemaakt in 1996. Mike de Bruijn, de huidige havenmeester van het vliegveld, heeft deze fraaie foto gemaakt in 2011.

20230427 LOMT05928

Even wat details… De Chinook is een middelzware transporthelikopter en uitgerust met twee rotors (een tandemrotor) en is zeer geschikt voor het vervoeren van grondtroepen, materieel, wapens en proviand. Zo kunnen in de romp 57 volledig bepakte militairen worden vervoerd. Het toestel is voor het snel laden en lossen voorzien van een laadklep aan de achterzijde. Ook grotere vrachten, die onder de romp van de heli worden vastgehaakt, kunnen worden meegenomen tot een gewicht van bijna 13.000 kg.

In Nederland werden de eerste Chinooks tussen augustus 1995 en februari 1996 afgeleverd en dat waren deels gemoderniseerde toestellen van de Canadese strijdkrachten.

Momenteel zijn er 15 Chinooks ingedeeld bij 298 Squadron van het Defensie Helikopter Commando op Vliegbasis Gilze-Rijen. Nederland bezit nog vijf extra Chinooks die zijn ingedeeld bij 302 Squadron op Fort Hood in de Verenigde Staten voor opleidingen en trainingen met de luchtmobiele brigade.

De Chinooks waren pas eind 1995 voor het eerst in Nederland te zien, hoewel een toestel van de Royal Air Force (RAF) al in 1989 stond ingepland voor een demonstratie tijdens de vliegshow op ons vliegveld. Helaas ging dat toen niet door...

Door ongelukken in Engeland met twee van de heli's, die kort na elkaar plaatsvonden, was besloten alle toestellen gedurende het onderzoek aan de grond te houden.

Tijdens de vliegshow in 1992 gaf een Chinook van de RAF echter wel 'acte de présence’, en de in die tijd grootste helikopter op het westelijk halfrond verbaasde menig bezoeker door zijn uitstekende wendbaarheid.

De Chinook, door sommigen gekenmerkt als 'een beetje merkwaardig' toestel, maakt een enkele keer nog wel eens een landing op het vliegveld. De heli is echter met enige regelmaat te zien (en ook te horen) in het Texelse luchtruim bij onder andere oefeningen op de Vliehors.

Het is best wel bijzonder dat er zoveel foto's van de "Assengangers" zijn gemaakt op de plek waar zij in de Tweede Wereldoorlog tewerk werden gesteld.
In de oorlog was het natuurlijk niet gebruikelijk om opnames te maken op locaties waar werd gewerkt aan militaire verdedigingslinies! Ons archief bevat echter zo’n veertig - veelal originele - foto’s.

 

De “Assengangers” - Even een korte uitleg…

In een bekendmaking die overal werd aangeplakt op 10 november 1944 werden op last van de Duitse Inselkommandant alle mannelijke personen van 17 t/m 35 jaar verzocht zich uiterlijk zaterdag 11 november te melden in Den Burg bij de voormalige Zeevaartschool aan het Schildereind.

Daarbij werd erop gewezen dat bij het niet verschijnen van de mannelijke inwoners, de familieleden zouden worden vastgenomen! Uiteindelijk zouden er circa 800 Texelaars (over de exacte aantallen bestaat wat verschil van mening) in drie verschillende ploegen vertrekken naar de omgeving rond Assen.

De eerste groep van ongeveer 200 Texelaars, waarvan er een aantal al op 9 november van de straat waren ‘geplukt’, vertrok al meteen op 10 november 1944 naar vliegveld De Kooy. Daar werd overnacht en de volgende dag vertrok men te voet en in slecht weer over de Afsluitdijk naar Leeuwarden. Op zondag 12 november vertrok een tweede groep van zo'n 500 mannen per boot uit de haven van Oudeschild naar Harlingen. Ook zij gingen vervolgens lopend naar de Friese hoofdstad. Beide groepen werden daarna vanuit Leeuwarden per trein naar de omgeving rond Assen overgebracht. Een laatste groep van circa 100 personen vertrok op 7 december van het eiland; Deze groep bestond uit mannen ouder dan 35 jaar, die door NSB-ers als 'staatsgevaarlijk' waren bestempeld.

De mannen werden in eerste instantie ondergebracht in scholen, waaronder de Vermeerschool en de Dr. de Visserschool in Assen. Later werden ze gehuisvest in het sanatorium Port Natal. Door de Duitse Organisation Todt werden ze ingezet bij het graven van tankgrachten en loopgraven in het Asser Bos en op het Balloërveld, beide onderdeel van de verdedigingslinie Frieslandriegel.

Uiteindelijk zijn de meeste Texelaars eind maart 1945 heelhuids teruggekeerd. Een kleine groep kwam met de Pinksterdagen thuis. Geen van allen kon vermoeden dat zij korte tijd later midden in het oorlogsgeweld terecht zouden komen... In de nacht van 5 op 6 april brak de Georgische Opstand uit op het eiland, waarbij er helaas alsnog een aantal "Assengangers" zijn omgekomen…

Op 16 december 1943 stortte de B-17 bommenwerper "Lonesome Polecat II" neer voor de kust bij De Koog.

Van dit toestel en haar bemanning heeft het museum veel informatie, mede omdat de Amerikaan Michael I. Darter zeer regelmatig een bezoek brengt aan het eiland. Hij is de jongere broer van Eugene Francis Darter (foto), de nog altijd vermiste marconist van het toestel.

20221229 CRSH00261 TDW

De onfortuinlijke B-17 met registratie 42-30255 was op de terugweg van een bombardementsvlucht naar de havens van de stad Bremen waar onderzeeboten (U-boten) werden gebouwd. Het toestel werd in de buurt van het doel geraakt door Duits luchtafweer (Flak) waardoor één van de motoren het liet afweten. Op de terugweg werd de B-17 aangevallen door Duitse jagers waarbij een tweede motor in brand vloog.

Bij die aanvallen raakte de 24-jarige piloot Frederick (Fred) Delbern gewond en de 26-jarige co-piloot Don Neff liep zware verwondingen op. Delbern gaf het sein om het toestel te verlaten en navigator Royal (Pete) Jackson en bommenrichter Junius (Ed) Woollen sprongen boven Duits grondgebied uit het toestel, korte tijd later gevolgd door boordwerktuigkundige Loren Dodson; De rest van de bemanning hoorde in eerste instantie het sein niet, door een defect geraakt intercomsysteem!

Fred Delbern, hoewel gewond, slaagde erin de B-17 nog lang in de lucht te houden en uiteindelijk probeerde hij een noodlanding te maken voor de Texelse kust wat helaas fataal afliep; Beide piloten kwamen om en worden nog steeds vermist.

Voordat de B-17 in zee terecht kwam, was de rest van de bemanning inmiddels door Delbern gewaarschuwd. De 30-jarige zwaargewonde marconist Eugene Darter, verliet als eerste van de overgebleven bemanningsleden het toestel. Het lukte hem echter niet zijn parachute los te koppelen toen hij in het koude water van de Waddenzee terecht kwam en is daardoor hoogstwaarschijnlijk verdronken.

De voor vele Texelaars bekende Cor Ellen, toen 17 jaar oud, moest destijds vanaf de dijk hulpeloos toekijken, maar kon geen hulp bieden omdat de afstand te groot was, het water te hoog en te koud (luchttemperatuur was rond het vriespunt).

Boordschutters Doral Hupp, Frank Lee, Robert McKeegan en Charles Schreiner hadden inmiddels ook het toestel verlaten. Zij kwamen op het eiland terecht en werden, net als degenen die al eerder het toestel verlieten, gevangen genomen door de Duitsers; Zij overleefden de oorlog.

Meer gedetailleerde informatie over de “Lonesome Polecat”, over andere toestellen en bemanningsleden, is te vinden op www.airwar4045.nl.

In de categorie “bekende Nederlanders” die op Texel zijn geweest noemen wij graag Adriaan ‘Jons’ Viruly, de latere KLM gezagvoerder en auteur van veelgelezen boeken. Hij bracht, nog vóór de opening van het vliegveld in 1937, een bezoek aan het eiland.

 

Op zaterdagavond 7 maart 1936 sprak Viruly tijdens een bijeenkomst, georganiseerd door de Texelsche Courant, over de kennismaking met het modernste verkeersmiddel van die tijd, het vliegtuig. De bijeenkomst werd bijgewoond door het voltallige Texelse  college van B. en W. en burgemeester, Mr. A.F. Kamp.
Viruly, die samen met het gemeentebestuur ook een bezoek bracht aan het vliegveld in aanleg, was zeer te spreken over het gekozen terrein. Volgens een bericht in de Texelsche Courant van 11 maart 1936, sprak burgemeester Kamp zijn waardering uit over het feit dat Viruly Texel had bezocht. Kamp bracht daarbij nog even ter sprake dat Texel een eiland was waar men drie 'soorten' mensen kende:
1. Zij, die er geboren zijn... en dat zijn, volgens de Texelaars, de beste.
2. Zij, die er zich vestigen en er geduld worden (hierbij deelde Kamp zichzelf in).
3. Zij, die het voorrecht missen, op Texel te wonen, maar hier gaarne met open armen ontvangen worden (zoals de heer Viruly).

20230223_LOMT06115_TDW.jpg

Viruly werd geboren in Breda op 5 januari 1905. Na een afgebroken studie Staathuishoudkunde, waarmee hij in 1922 was gestart, werd hij opgeroepen voor de dienstplicht. Hij vervulde deze bij de Luchtvaart Afdeeling (LVA) te Soesterberg, waar hij uiteindelijk werd aangesteld als reserve-eerste-luitenant-vlieger.
Eind april 1931 besloot hij Soesterberg te verlaten en als verkeersvlieger in dienst te treden bij de KLM.
In 1941 kwam hij (via Zweden) in Engeland terecht waar hij piloot werd op de Noordatlantische route van de British Overseas Airways Corporation (BOAC). Na de oorlog zette Viruly zijn loopbaan bij de KLM voort, maar daar kwam een dramatisch einde aan.
In de ochtend van 5 september 1954 crashte hij  - mede door een foute beoordeling van zijn kant - na een mislukte start met de Super-Constellation PH-LKY "Triton" (in het museum staat een model) op een zandbank in de buurt van het Ierse Shannon. Bij de ramp bleef de cockpitbemanning ongedeerd, maar verloren 28 inzittenden het leven. De inmiddels overleden oud-Texelaar Cor Kievits was als 2e boordwerktuigkundige één van de bemanningsleden.

Viruly overleed op 13 augustus 1986 aan een hersenbloeding.

Foto: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie

Op het strand verwacht je niet zo snel dat een vliegtuig een geslaagde landing maakt. Toch blijkt uit foto's dat dit in een ver verleden wel degelijk een paar keer is gebeurd, op Texel!

Al meer dan 100 jaar geleden, op 11 juni 1920, landde een militair vliegtuig op het strand bij De Koog. Waarschijnlijk was dit het toestel dat hier te zien is op deze unieke foto, een Rumpler C.VIII-verkenner. Het toestel kwam vanaf Vliegkamp Schiphol met als bemanning de 1e Luitenant-vlieger Willem van Gemeren en mecanicien Unkel. Beiden bezochten het Badhotel en rond vijf uur stegen ze onder grote belangstelling weer op voor de terugvlucht.
Van dit type toestel werd in Duitsland in het najaar van 1917 een bestelling geplaatst voor veertig vliegtuigen die in 1918 zouden worden geleverd. De toestellen werden niet betaald met geld, maar met de levering van vijfduizend paarden! Door de Eerste Wereldoorlog had Duitsland hier een groot tekort aan.
Eind 1919 werden de meeste Rumplers  alweer aan de grond gehouden: in de korte tijd dat de toestellen in dienst waren hadden er al zeven ongevallen plaatsgevonden, waarvan twee met dodelijke afloop. De vliegtuigen bleken nogal slechte vliegeigenschappen te hebben en de motoren hadden de neiging spontaan in brand te vliegen door een slechte kwaliteit brandstofleiding! Begin maart 1921 werd besloten de toestellen definitief af te schrijven.

Een andere strandlanding was niet gepland… Op 23 juli 1924 maakte een Fokker C.I verkenner, met de militaire registratie 538, een noodlanding op het strand bij de vuurtoren wegens een defect aan de motor; De watermantel bleek gescheurd en de nokkenas gebroken. Het toestel van de LVA (Luchtvaartafdeeling) was afkomstig van vliegveld 'De Kooy'. De piloot van de Fokker was Sergeant-vlieger Adrianus Oostindië.

Eenzelfde type toestel met registratie 529 maakte een paar jaar later een landing bij De Koog. Volgens het bijschrift van de betreffende foto in ons archief was dat op 18 maart 1926, maar die datum kan vooralsnog niet worden geverifieerd... Het zou bijvoorbeeld ook de Fokker kunnen zijn geweest die op woensdag 13 juli 1927 was opgestegen vanaf thuisbasis Soesterberg en ’s middags rond halfzes landde op het Koogerstrand. De vliegers maakten een praatje met enkele omstanders en vertrokken toen weer. Tegenwoordig ondenkbaar!

Pagina 5 van 9

Thema's in ons museum

Luchtvaart- & Oorlogsmuseum Texel

Postweg 126
1795 JS
De Cocksdorp (Texel)
Tel: 0222-311689

Openingstijden

In 2025 open vanaf dinsdag 15 april tot en met zondag 26 oktober.
Open di. t/m zo. van 10-17u. Maandag gesloten.

  • Tickets zijn aan de balie verkrijgbaar, reserveren is niet nodig
  • Volwassenen € 8,00
  • Kinderen van 6 t/m 12 jaar € 5,00
  • Voor groepen gelden kortingen, zie hieronder

HOND MEE?

Helaas, honden mogen niet mee het museum in.
Hulphonden mogen wel mee naar binnen.

3D AUDIOTOUR BUNKER DE VLIJT

  • Iedere woensdag t/m zaterdag om 11:00 uur en om 15:00 uur.
    Op zondag alleen om 15:00 uur.
  • Uitsluitend voor volwassenen, vanaf 13 jaar
  • Tijdsduur maximaal een uur inclusief de wandeling heen en terug
  • Reserveren is niet mogelijk, de capaciteit is beperkt
  • Wees ruim van tevoren aanwezig voor uitleg

Samen met een medewerker van het museum wandelt u naar de bunker tegenover het museum. In de bunker wordt u meegenomen in de gesprekken welke daar gedurende de 2 meest cruciale dagen van de Georgische Opstand werden gevoerd. Verder vertelt Jetty Bakker in een tijdlijn haar herinneringen aan de oorlog op Texel en over haar werkzaamheden voor de Georgiërs. Vooraf ontvangt u een toelichtende hand-out met een beschrijving van de penibele omstandigheden waarin de Georgische soldaten zich gedurende die dagen bevonden. De 3D audiotour kan zowel in het Nederlands, Duits als in het Engels worden gedaan.

GROEPEN

Wilt u met een groep (vanaf 12 personen) ons museum bezoeken? Dan stellen wij het op prijs als u reserveert via groepen@lomt.nl. Daarbij kunt u ook aangeven of u een rondleiding wenst.

Social media

Image

Neem contact met ons op

Invalid Input
ANBI
Image

Meer informatie

ANBI
Copyright LOMT.nl - Website door WEBJONGENS i.s.m. Zilte Zaken