LUCHTVAART- &
OORLOGSMUSEUM TEXEL

Collectie: Saab Safir

Het Luchtvaart- & Oorlogsmuseum Texel heeft van het Aviodrome een Saab Safir in bruikleen gekregen. Dit type vliegtuig kwam na de heropening regelmatig op het Texelse vliegveld.

De Saab Safir – in de kleuren van de Rijksluchtvaartschool en met de registratie PH-RLN – is een eenmotorig lesvliegtuig met een intrekbaar landingsgestel. Dit exemplaar heeft drie zitplaatsen, er zijn ook uitvoeringen als vierzitter.

De ontwikkeling van de Safir begon in 1944 in Zweden, kort nadat ontwerper A.J. Andersson was teruggekeerd uit Duitsland. Daar had hij de geheel houten Bücker Bü 181 Bestmann ontworpen. Hoewel de Safir van metaal was, vertoonden beide toestellen veel overeenkomsten.

De Safir werd door Saab AB in Linköping gebouwd en maakte op 20 november 1945 z’n eerste vlucht. De productie kwam langzaam op gang, vooral wegens het gebrek aan orders. De markt werd op dat moment overspoeld door lesvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. De Nederlandse Rijksluchtvaartschool bestelde in 1950 acht machines met registraties PH-UEA t/m PH-UEH (type 91A).

Toen Saab steeds meer werk kreeg, onder meer door een order van 75 Safirs voor de Zweedse luchtmacht, werden opdrachten uitbesteed aan de Nederlandse vliegtuigbouwer De Schelde in Dordrecht. Uiteindelijk zouden 203 Safirs in Zweden worden gebouwd en 120 in Nederland. In 1954 verkocht De Schelde zijn afdeling vliegtuigbouw aan Fokker en stopte de bouw van Safirs in Nederland.

Blijkbaar bevielen de vliegtuigen van Saab de Rijksluchtvaartschool goed, want in 1959 werden nieuwe Safirs besteld in Zweden, 23 in totaal. Ze kregen de registraties PH-RLA, PH-RLB, etc. De PH-RLN in het Luchtvaart- & Oorlogsmuseum Texel is er dus een uit deze serie.

Deze Safir werd in het Nederlandse luchtvaartregister ingeschreven op 17 februari 1960 en op 28 augustus 1979 doorgehaald, waarna het airframe werd gebruikt voor lesdoeleinden. In 2013 werd het toestel naar Hoogeveen gebracht, met het idee het weer luchtwaardig te maken. Daar is echter van afgezien en de PH-RLN is nog datzelfde jaar naar het Aviodrome gebracht.

De technische gegevens:

  • Lengte: 7,8 m
  • Spanwijdte: 10,6 m
  • Leeg gewicht: 580-610 kg
  • Maximumstartgewicht: 1075 kg
  • Brandstof: 110 liter
  • Maximumsnelheid: 265 km/h
  • Minimumsnelheid: 85 km/h

Themen in unserem Museum

Luftfahrt- und Kriegsmuseum Texel

Postweg 126
1795 JS
De Cocksdorp (Texel)
Tel: 0222-311689

Öffnungszeiten 2022

Von Montag, 4. April bis Sonntag, 30. Oktober täglich von 10 bis 17 Uhr

  • Tickets sind an der Kasse erhältlich, eine Reservierung ist nicht erforderlich
  • Erwachsene 6,50 €
  • Kinder von 6 bis 12 Jahren 4,50 €
  • Aufpreis für 3D-Audiotour Bunker De Vlijt 3,50 €

3D AUDIOTOUR BUNKER DE VLIJT

  • Jeden Dienstag, Mittwoch und Donnerstag um 10:30, 12:30 und 14:30 Uhr
  • Nur in Verbindung mit einem gleichzeitigen Museumsbesuch
  • Dauer maximal 1,5 Stunden inklusive Hin- und Rückweg
  • Kommen Sie rechtzeitig an, um Erklärungen zu erhalten, und die Kapazität ist begrenzt

Zusammen mit einem Mitarbeiter des Museums gehen Sie zum Bunker gegenüber dem Museum. Im Bunker werden Sie in die Gespräche einbezogen, die dort während der zwei entscheidenden Tage des georgischen Aufstands stattfanden. In einer Zeitleiste erzählt Jetty Bakker auch ihre Erinnerungen an den Krieg auf Texel und über ihre Arbeit für die Georgier. Sie erhalten vorab ein erklärendes Handout mit einer Schilderung der schlimmen Umstände, in denen sich die georgischen Soldaten in jenen Tagen befanden. Die 3D-Audiotour kann sowohl auf Niederländisch als auch auf Deutsch durchgeführt werden.

Social media

Bitte kontaktieren Sie uns

Invalid Input
Vul een e-mail adres in.
Invalid Input
Invalid Input
ANBI
Image

Meer informatie

ANBI
Copyright LOMT.nl - Website door WEBJONGENS i.s.m. Zilte Zaken