LUCHTVAART- &
OORLOGSMUSEUM TEXEL

Uit het archief: Neusstandje

Overal in de wereld gebeuren af en toe ongelukken met vliegtuigen, zo ook op Texel.
Van neusstandjes, tot noodlandingen en crashes, het museum heeft er een behoorlijke collectie foto's en documenten van. Hieronder wordt een aantal van de ‘minst extreme ongelukjes' beschreven, met enkele Cessna’s in dit geval, die ‘op hun neus’ terecht kwamen.

Op 11 juni 1978 kwam de Cessna F172N Skyhawk met de registratie PH-MIR van de Vliegclub Schiphol op zijn neus terecht op de Texelse grasmat. Het toestel raakte daarbij beschadigd aan de propeller en de motor. Van de twee mannen aan boord raakte gelukkig niemand gewond.
Tijdens de landing kwam de piloot nogal laag aanvliegen en verzuimde daarbij wat gas te geven, zodat het toestel zo’n twintig meter vóór een sloot, op de grens van het vliegveld, al aan de grond kwam. Daardoor raakte het neuswiel het talud aan de overkant van de sloot en brak af. De Cessna schoof nog een eindje door en dook uiteindelijk met zijn neus naar beneden op de grasmat. En tja, propellers zijn er nu eenmaal niet voor gemaakt om zich in de grond in te graven en de propellerbladen werden dan ook meteen ‘voorzien’ van kromme uiteinden. Twee dagen later raakte nog een Cessna beschadigd waarbij de propeller werd verbogen. Dit toestel, de Cessna F150L afkomstig van vliegveld De Kooy met registratie PH-KDC, werd bestuurd door een leerling. Tijdens de landing maakte hij een afwijking naar links en dat corrigeerde hij niet helemaal goed. Door aan de verkeerde kant 'ietsje te hard' bij te remmen draaide het toestel en dook het met de neus voorover. Op Texel zijn neusstandjes overigens al eerder voorgekomen: in 1971 stond er ook een toestel op zijn neus.
De Cessna F172F met registratie PH-MID was op 7 september van dat jaar in eenzelfde nogal vervelende positie terecht gekomen. Het toestel was sinds één dag in eigendom van M.J.M. Duijvestijn uit Twello, en dat was dus een slecht begin voor de onfortuinlijke eigenaar! Tijdens een nogal harde landing, waarbij het toestel meerdere malen 'opsprong', brak de gehele neuswielconstructie en kwam de Cessna uiteindelijk op zijn neus tot stilstand. Op 15 januari 1973 verwisselde het toestel van eigenaar en kwam het in handen van Bob Rienks (Paracentrum Texel).

Een volgende keer meer over noodlandingen. Foto’s: Joop en Ed de Bruijn

Themen in unserem Museum

Luftfahrt- und Kriegsmuseum Texel

Postweg 126
1795 JS
De Cocksdorp (Texel)
Tel: 0222-311689

Öffnungszeiten 2022

Von Montag, 4. April bis Sonntag, 30. Oktober täglich von 10 bis 17 Uhr

  • Tickets sind an der Kasse erhältlich, eine Reservierung ist nicht erforderlich
  • Erwachsene 6,50 €
  • Kinder von 6 bis 12 Jahren 4,50 €
  • Aufpreis für 3D-Audiotour Bunker De Vlijt 3,50 €

3D AUDIOTOUR BUNKER DE VLIJT

  • Jeden Dienstag, Mittwoch und Donnerstag um 10:30, 12:30 und 14:30 Uhr
  • Nur in Verbindung mit einem gleichzeitigen Museumsbesuch
  • Dauer maximal 1,5 Stunden inklusive Hin- und Rückweg
  • Kommen Sie rechtzeitig an, um Erklärungen zu erhalten, und die Kapazität ist begrenzt

Zusammen mit einem Mitarbeiter des Museums gehen Sie zum Bunker gegenüber dem Museum. Im Bunker werden Sie in die Gespräche einbezogen, die dort während der zwei entscheidenden Tage des georgischen Aufstands stattfanden. In einer Zeitleiste erzählt Jetty Bakker auch ihre Erinnerungen an den Krieg auf Texel und über ihre Arbeit für die Georgier. Sie erhalten vorab ein erklärendes Handout mit einer Schilderung der schlimmen Umstände, in denen sich die georgischen Soldaten in jenen Tagen befanden. Die 3D-Audiotour kann sowohl auf Niederländisch als auch auf Deutsch durchgeführt werden.

Social media

Bitte kontaktieren Sie uns

Invalid Input
Vul een e-mail adres in.
Invalid Input
Invalid Input
ANBI
Image

Meer informatie

ANBI
Copyright LOMT.nl - Website door WEBJONGENS i.s.m. Zilte Zaken