Image

GESLOTEN Vanaf maandag 3 april 2023 is het museum weer open.

LUCHTVAART- &
OORLOGSMUSEUM TEXEL

Collectie: Saab Safir

Het Luchtvaart- & Oorlogsmuseum Texel heeft van het Aviodrome een Saab Safir in bruikleen gekregen. Dit type vliegtuig kwam na de heropening regelmatig op het Texelse vliegveld.

De Saab Safir – in de kleuren van de Rijksluchtvaartschool en met de registratie PH-RLN – is een eenmotorig lesvliegtuig met een intrekbaar landingsgestel. Dit exemplaar heeft drie zitplaatsen, er zijn ook uitvoeringen als vierzitter.

De ontwikkeling van de Safir begon in 1944 in Zweden, kort nadat ontwerper A.J. Andersson was teruggekeerd uit Duitsland. Daar had hij de geheel houten Bücker Bü 181 Bestmann ontworpen. Hoewel de Safir van metaal was, vertoonden beide toestellen veel overeenkomsten.

De Safir werd door Saab AB in Linköping gebouwd en maakte op 20 november 1945 z’n eerste vlucht. De productie kwam langzaam op gang, vooral wegens het gebrek aan orders. De markt werd op dat moment overspoeld door lesvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. De Nederlandse Rijksluchtvaartschool bestelde in 1950 acht machines met registraties PH-UEA t/m PH-UEH (type 91A).

Toen Saab steeds meer werk kreeg, onder meer door een order van 75 Safirs voor de Zweedse luchtmacht, werden opdrachten uitbesteed aan de Nederlandse vliegtuigbouwer De Schelde in Dordrecht. Uiteindelijk zouden 203 Safirs in Zweden worden gebouwd en 120 in Nederland. In 1954 verkocht De Schelde zijn afdeling vliegtuigbouw aan Fokker en stopte de bouw van Safirs in Nederland.

Blijkbaar bevielen de vliegtuigen van Saab de Rijksluchtvaartschool goed, want in 1959 werden nieuwe Safirs besteld in Zweden, 23 in totaal. Ze kregen de registraties PH-RLA, PH-RLB, etc. De PH-RLN in het Luchtvaart- & Oorlogsmuseum Texel is er dus een uit deze serie.

Deze Safir werd in het Nederlandse luchtvaartregister ingeschreven op 17 februari 1960 en op 28 augustus 1979 doorgehaald, waarna het airframe werd gebruikt voor lesdoeleinden. In 2013 werd het toestel naar Hoogeveen gebracht, met het idee het weer luchtwaardig te maken. Daar is echter van afgezien en de PH-RLN is nog datzelfde jaar naar het Aviodrome gebracht.

De technische gegevens:

  • Lengte: 7,8 m
  • Spanwijdte: 10,6 m
  • Leeg gewicht: 580-610 kg
  • Maximumstartgewicht: 1075 kg
  • Brandstof: 110 liter
  • Maximumsnelheid: 265 km/h
  • Minimumsnelheid: 85 km/h

Thema's in ons museum

Luchtvaart- & Oorlogsmuseum Texel

Postweg 126
1795 JS
De Cocksdorp (Texel)
Tel: 0222-311689

Openingstijden 2023

Vanaf maandag 3 april t/m zondag 5 november dagelijks van 10-17 uur

  • Tickets zijn aan de balie verkrijgbaar, reserveren is niet nodig
  • Volwassenen € 6,50
  • Kinderen van 6 t/m 12 jaar € 4,50
  • Toeslag voor 3D audiotour bunker De Vlijt € 3,50
  • Honden zijn welkom mits aangelijnd en onder appél

3D AUDIOTOUR BUNKER DE VLIJT

  • Iedere dinsdag, woensdag en donderdag om 10:30 uur, 12:30 uur en 14:30 uur
  • Uitsluitend in combinatie met een gelijktijdig museumbezoek
  • Tijdsduur maximaal 1,5 uur inclusief de wandeling heen en terug
  • Wees ruim van tevoren aanwezig voor uitleg, en de capaciteit is beperkt

Samen met een medewerker van het museum wandelt u naar de bunker tegenover het museum. In de bunker wordt u meegenomen in de gesprekken welke daar gedurende de 2 meest cruciale dagen van de Georgische Opstand werden gevoerd. Verder vertelt Jetty Bakker in een tijdlijn haar herinneringen aan de oorlog op Texel en over haar werkzaamheden voor de Georgiërs. Vooraf ontvangt u een toelichtende hand-out met een beschrijving van de penibele omstandigheden waarin de Georgische soldaten zich gedurende die dagen bevonden. De 3D audiotour kan zowel in het Nederlands als in het Duits worden gedaan.

Social media

Neem contact met ons op

Invalid Input
Vul een e-mail adres in.
Invalid Input
Invalid Input
ANBI
Image

Meer informatie

ANBI
Copyright LOMT.nl - Website door WEBJONGENS i.s.m. Zilte Zaken